HABERLER
5/16/2019SEKTÖRÜN EN GÜVENİLİR ADRESİYİZ
Türkiye iş makinası pazarında 2019 yılında yaşanan gerileme, iş makinası üreticisi ve distribütörlerini ciddi şekilde etkiledi. Yüzde 60’ın üzerinde daralmada konumunu değiştirmeden, sürdürülebilir ve devamlılığa odaklanan Ascendum Makina, müşterilerine sunduğu hizmetin kalitesini arttırıyor. Ascendum Makina Türkiye COO’su Tolga Polat, makina ve hizmet sundukları hiçbir müşterinin markaları ile ilgili gelecek endişesi olmadığını vurguluyor ve sundukları hizmetleri genişleterek daha da üst seviyeye çıkaracaklarını ifade ediyor.
İş makinaları sektörü 2019 yılının ilk yarısını büyük bir gerileme ile kapattı. Yüzde 60’ın üzerinde sıfır makina satış adetlerindeki gerileme pazardaki her markayı etkiliyor. Bu dönemlerde devamlılığın önemine dikkat çeken Ascendum Makina COO’su Tolga Polat, Volvo başta olmak üzere, temsil ettikleri her markadan, ürün ve hizmet sundukları müşterilerin gelecek kaygısı yaşamamasının markalarına olan güvenin göstergesi olduğunu vurguluyor. Polat, büyük gerileme yaşanan Türkiye pazarında sürdürülebilirlik ve devamlılıktan asla taviz vermediklerini ifade ederek şunları söyledi: “Biz Türkiye pazarındaki pozisyonumuzu hiçbir zaman değiştirmedik. İşler çok iyi olduğu zamanda da, kriz dönemlerinde de müşterilerimiz bizden bir makina veya hizmet aldığında gelecekle ilgili bir endişe olmuyor. Bence bu çok önemli bir nokta.”
Tehlikeyi önceden farkettik
2019’un sektör için çok zor başladığını ve aynı şekilde de devam ettiğini belirten Polat, bunun ilk göstergelerinin Ağustos 2018’de ortaya çıktığını dile getirerek, bu yıl için hazırlıklara da o zamandan başladıklarını söyledi. Yaşanan bu kriz dönemini mümkün olan en az hasarla kapatmak adına ciddi bir envanter kontrolü ile işe başladıklarını, sonrasında ise harcama maliyetlerini yeniden gözden geçirdiklerini ifade eden Polat, halihazırda şirket harcamalarının tamamının kontrolleri altında olduğuna dikkat çekiyor. Organizasyon yapılarını da yeniden düzenlediklerini belirten Polat, refleksleri daha hızlı bir yapısı oluşturduklarını ve böylece pazar koşullarına daha hızlı şekilde cevap verebilir bir hale geldiklerine dikkat çekiyor.
Temel hedef müşteri karlılığının arttırılması
Sektörün mevcut yapısından kaynaklı olarak satış sonrası noktasında ciddi bir hareketlilik olduğuna değinen Polat, “İş makinası kullanıcılarının önemli bir bölümü mevcut makinalarını revize ederek çalışmalarını sürdürüyor. Bu anlamda da satış sonrasında müşteriye daha yakın olmaya çalışıyoruz. Pazar şartlarından kaynaklı olarak bizim için toplam işletme maliyeti de ekstra önemli hale geldi. Makinanın, satış sonrasının da dahil olduğu yatırım bedellerini ciddi şekilde analiz ediyoruz” diyor. Uzun yıllardır yapılan bu uygulamanın pazar koşullarından kaynaklı olarak daha da önemli hale geldiğine dikkat çeken Polat, “Caretrack üzerinden Türkiye’deki tüm makinalardan bilgi alıyor ve bu bilgiler doğrultusunda özellikle filo müşterilerimizin makinaları için “Health Report” sunuyoruz. Makinaların güncel durumları hakkında detaylı bilgiler veren bu raporların yanında filoların etkin kullanımına yönelik hizmetler de verdiklerini ifade eden Polat, müşterilerine periyodik bakımlarla ilgili hatırlatmalar yaparak bu konudan kaynaklı sorunları önlemeyi hedeflediklerini söylüyor.
Arıza oluşmasına izin verilmiyor
Caretrack verilerinin merkezdeki ekipleri tarafından sürekli kontrol edildiğini ve ülke genelindeki makinalarda yaşanabilecek olası bir sorunun bölgelerdeki ekiplerle anında paylaşıldığını dile getiren Polat, “Bu ekipler de müşterimiz ile iletişime geçerek konu hakkında bilgi veriyor. Müşterimizin onayı ile birlikte teknik ekiplerimiz makinaya müdahale ediyor” diyor. Maliyetin bu aşamada çok önemli bir konu olduğunu vurgulayan Polat şöyle devam ediyor; “Makina satışının düşük olduğu bu dönemde müşterilerimizin mevcut ekipmanlarını koruyarak makinanın işte kalma süresini optimumda tutmaya ve maliyeti en düşük seviyede tutmaya çalışıyoruz. Bu nedenle de satış sonrası bizim için giderek daha önemli bir hale geliyor.”
Elektrikli makinalar büyük fark yaratacak
Volvo’nun bir mühendislik markası olduğunu ve bu yönü ile sürekli gelişen bir yapı sergilediğini ifade eden Polat, bu yönleri ile rakiplerine göre daha her zaman bir adım önde olduklarını söylüyor. bauma 2019 Fuarı’nda lansmanı yapılan ve sonrasında seri üretime başlanan elektrikli yükleyici modeli LX1’in markanın yenilikçi yönüne en iyi örnek olduğuna dikkat çeken Polat, “Elektrikli yükleyici ve elektrik ekskavatör konusunda çalışmaları tamamlanan prototip olarak denenen hatta kompakt ekskavatör ve kompakt yükleyici modellerinde seri üretime başlanan modeller dikkat çekiyor. Şu anda daha büyük modellere yönelik olarak çalışmalar da devam ediyor. Elektrikli makinalar gerek Türkiye’de gerekse de dünya pazarında Volvo’yu ayıran önemli bir özellikle olacak” ifadelerini kullanıyor.
Volvo büyük makinada farklı seviyede
Büyük makinada yakıt tüketimi noktasında Volvo’nun ciddi farka sahip olduğuna değinen Polat, bu alandaki farkın rakipleri tarafından henüz kapatılabilecek seviyede olmadığını belirtiyor. Bunun yanında satış sonrası yapılanmasında da rakiplerinden farklı bir seviyede olduklarına dikkat çeken Polat şöyle devam ediyor “Verimlilik konusunda ciddi çalışmalar yapıyoruz. Yani makinanın işte kalma süresi, hangi yakıtla ne kadar iş yapıyor gibi konularla özel olarak ilgileniyoruz. Makinaların bizler tarafından takip edilmeleri, herhangi bir sorunda müşteriden önce harekete geçmek ve filoların efektif kullanımı noktalarına yoğunlaşmış durumdayız. Satış sonrasının değişen yapısı ile birlikte gelecek yıllarda bu tür çalışmaların önemi daha da artacak. Hatta servis organizasyonlarında da önemli farklılıklar hayata geçirmek gerekecek.”
Satış sonrasında işler değişiyor
Satış sonrasının günümüzde fark yaratan en önemli noktalar arasında yer aldığını hatta, gelecekte öneminin daha da artacağını vurgulayan Polat, “İş makinası sektöründe gelecekte bizi daha donanımlı çalışanlar bekliyor. Özellikle satış sonrası noktasında dijital okuryazar teknik ekibinin önemi daha da artacak. Çünkü teknisyenliğin de anlamı artık değişiyor. Artık teknisyenlerin dijital okuryazarlığı üst seviyede olması gerekiyor” diyor. Ascendum Makina olarak satış sonrası personelinin gelişimine verdikleri eğitimlerle katkı sunmayı hedeflediklerini ifade eden Polat şunları söylüyor: “Bizde servislerimizdeki teknisyenlerimizi değişen bu yapıya uyumlu hale getirmeye gayret ediyoruz. Artık bünyemizdeki tüm teknisyenler sahada tabletler üzerinden işlem yapıyor. Açılacak iş emri, parça talebi ya da merkeze sorulacak soruların tamamı tabletlerle yapılıyor. Bence mühendis ile teknisyen arasındaki fark da giderek kapanıyor. Biz de personel yapımızı buna uygun hale getiriyoruz.”
Servis personeli çağa ayak uyduruyor
Ascendum Makina’nın bilgi seviyesi yüksek bir satış sonrası personeline sahip olduğunu değinen Polat, “Bizim satış sonramızı piyasadan ayıran yegane noktada bu. Biz daha çok müşterilerimize parça temin ederken servis kanadımızı daha etkin şekilde kullanmaya başladık. Bu nasıl oldu? Servis ekiplerimizi ekipman geliştirerek, teknolojiye ayak uydurarak ve bütün satış sonrası aktivitelerimizi servis üzerinden geçirerek bunu yapıyoruz. Bu noktada kullandığımız birçok soft araçlar var. Bu konulara önem vereceğiz” diyor. Bayi yapılanması noktasında rakiplerine göre farklı bir noktada olduğunu dile getiren Polat şunları söylüyor, “Ascendum olarak 3 tane büyük bayimiz var; Ceylan Otomotiv, Akça Makina ve Yiğiter Otomotiv. Bu tip krizlerde güçlü bayinin önemi daha da artıyor. Tıpkı bizim gibi bu 3 bayimiz de stabil, yatırımlarına devam eden ve devamlılığı süre gelen yapılara sahip.” Bunun yanında Kastamonu, Eskişehir ve Konya’da servis hizmetini daha hızlı hale getirebilmek adına B tipi bayi yapılanmasına geçtiklerini belirten Polat, bu 3 bölgede için 3 farklı şirket ile anlaşmalarının olduğunu söylüyor. Karadeniz bölgesinde de yeni bir yapılanmaya gittiklerinin bilgisini veren Polat, “Karadeniz bölgesinde yeni bir bayimiz var. Yiğiter Otomotiv bu bölgede bizi temsil etmeye başladı. Erzurum’dan Trabzon’a kadar bölgedeki satış ve satış sonrası çalışmalarını yürütüyorlar. Gelinen noktada pazar payımız bir önceki yıla göre yüzde 100 arttı” diyor.
Rijit kamyon için proje beklenecek
Rijit kamyon pazarına da adım atan Volvo’nun bu alana çalışmaları da gelişerek devam ediyor. Bu iş makinalarının Afrika, Güney Amerika, Kuzey Amerika, Rusya ve Orta Asya’da yoğun şekilde kullanıldığına dikkat çeken Polat, Türkiye’de ise rijit kamyon pazarının daha çok proje bazlı olarak devam ettiğini ifade ediyor. Polat bu alana yönelik olarak şunları söyledi: “Rijit kamyon stokta tutulabilecek bir ürün değil. Türkiye’deki pazar şartlarını düşündüğümüzde şu anda bu ürüne yönelik talep olması da zor görünüyor. Bunlar daha çok proje bazlı satılabilen ürünler. Bizde bu dönemi hazırlık aşaması olarak göreceğiz. Bu ürünlere yönelik servis ve yedek parça hazırlıklarımızı yapacağız.”
Türkiye’deki yatırımlar devam edecek
Ascendum Makina hem Türkiye’de hem de dünyada sadece iş makinasına yönelik hizmet sunuyor. 60 yıllık köklü bir geçmişe sahip olan markanın iş makinasına hizmet vermeye adanmış bir yapı olduğuna vurgu yapan Polat, “Türkiye’nin yabancı sermayeli tek iş makinası şirketiyiz. Bu yapı şu anda bize avantaj sağlıyor. Ascendum Makina’nın tek iş alanı olan iş makinası sektöründe Türkiye’deki çalışmalarımızı daha da arttırarak devam edeceğiz” diye konuşuyor.